Målgrupp & Analys

På Blocket når du ett Sverige i miniatyr! Blockets styrka är vår räckvidd men också möjligheten att exponeras mot våra tydligt nischade målgrupper. Det finns många valmöjligheter på Blocket, det enda du behöver bestämma är vem och hur många du vill nå.

Blocket

Heltidsarbetande och bor med sin familj i en mellanstor stad. Vana Internetanvändare och besöker Blocket i snitt tre gånger i veckan. Köper regelbundet produkter och tjänster via Internet.

  • Hemelektronik
  • Möbler
  • Resor
  • Evenemangsbiljetter
  • Kläder och skor

53% män

47% kvinnor

Ålder 25-54 år

Personligt

Lägger stor vikt vid kläder och skor. Spenderar mycket pengar på hårvård och accessoarer. Tycker om att aktivera sig och sportar ofta. Köper gärna en lite dyrare barnvagn till sitt barn.

  • Möbler
  • Kläder & skor
  • Kläder & skor
  • Kosmetika
  • Kosmetika

38% män

62% kvinnor

Ålder 25-39 år

Fordon

Spenderar gärna pengar på dyrare bilar. Har inflytande på val av företagsbil. Äger större motorbåtar Planerar att köpa ny mc, snöskoter eller husvagn.

  • Försäkringar
  • Hemelektronik
  • Möbler
  • Livsmedel
  • Musik och datorspel

78% män

22% kvinnor

Ålder 25-54 år

För hemmet

Spenderar mycket pengar på heminredning och möbler. Unnar sig lyxtillbehör till hemmet, ex. pool och bastu. Ska renovera och använder gärna hantverkare. Planerar att byta kök och badrum.

  • Möbler
  • Skor
  • Kläder och kosmetika
  • Resor
  • Livsmedel

28% män

72% kvinnor

Ålder 25-54 år

Elektronik

Spenderar mycket pengar på hemelektronik och datorutrusting. Har två eller fler datorer hemma. Unnar sig senaste elektroniken som projektor, hemmabio och systemkamera. Äger smartphones och använder ofta mobilen för att surfa.

  • Hemelektronik
  • Datorspel och musik
  • Böcker
  • Försäkringar
  • Evenemangsbiljetter

63% män

37% kvinnor

Ålder 25-39 år

Fritid & Hobby

Spenderar mycket pengar på sportartiklar och har en aktiv fritid. Reser ofta och gärna, både inom och utanför Europa. Äger husdjur.

  • Evenemangsbiljetter
  • Försäkringar
  • Möbler
  • Musik och film
  • Datorer och datorspel

67% män

33% kvinnor

Ålder 25-54 år

Mobil

Lojala besökare som gillar att hålla sig uppdaterade dygnet runt. Frekventa användare av Blockets bevakningstjänst och nya funktioner. 6 av 10 besökare handlar produkter online varje månad/vecka. Målgruppen arbetar heltid och bor med sin familj i en villa någonstans i Sverige.

  • Resor
  • Ny teknik
  • Inredning

61% män

39% kvinnor

Ålder 30-44 år

Bostad

Målgruppen söker aktivt efter ett nytt boende. Letar i första hand efter en ny villa eller bostadsrätt. Vill gärna köpa ett fritidshus. Spenderar pengar på trädgårdsprodukter. Målgruppen tjänar över genomsnitt och är vana Internetanvändare.

  • Möbler
  • Skor
  • Försäkringar
  • Kosmetika
  • Hemelektronik

47% män

53% kvinnor

Ålder 25-54 år

Jobb

Välutbildad målgrupp som befinner sig mitt i livet. Målgruppen använder frekvent jobbtjänster på Internet och stor andel är anställda inom den privata sektorn. Flertalet är chefer och har personalansvar.

  • Musik och film
  • Semestra utomlands
  • Matlagning
  • Ny teknik
  • Motion och hälsa

56% män

44% kvinnor

Ålder 25-39 år

Källa: Orvesto Internet

Medie & målgruppsplanering

Vi känner våra målgrupper utan och innan och vi hjälper gärna till med tips och råd inför era kampanjer. Blockets analysavdelning arbetar ofta och gärna med Orvesto för målgruppsoptimeringar. Om du undrar var du hittar din målgrupp på Blocket får du gärna kontakta oss så tar vi fram ett genomarbetat underlag till dig.

Med hjälp av Eyetracking och Orvesto kan vi ge dig vägledning för att bygga målgrupper och optimera din kampanj för maximalt resultat.

Kontakta gärna oss så ger vi dig de verktyg du behöver för att varje investerad krona skall placeras på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Våra andra områden